Klicka här för större karta

Resa: Säkerhetsrutiner och incheckning

Det förra inlägget tog bl.a. upp de krav de amerikanska myndigheterna har på den som vill resa till USA, och att för de flesta betyder det att man får finna sig i att de kollar upp en noggrant redan på förhand. Och vare sig man tycker om det eller inte, så är det en realitet.

Som de flesta känner till, så har säkerheten kring flyget och konrtollen av passagerarna blivit mycket mer omfattande sedan attackerna i USA i september 2001. Och efter att den brittiska underrättelsetjänsten förhindrat ytterligare attentat ett par år senare, så förbjöds bl.a. vätskor att tas med på planet. Det låter kanske överdrivet för vissa, men för den som var vaken under kemin i skolan är det nog förståeligt. Och det är ett par viktiga anledningar till varför säkerhetsrutinerna är som de är.

Det här inlägget tar upp vad som händer på flygplatsen med säkerhetsrutiner, incheckning och liknande saker, samt vad man bör tänka på för att allt ska gå så smidigt som möjligt. Det är viktigt att känna till vad som är tillåtet resp. förbjudet att ta med sig i handbagaget och i det incheckade bagaget, och gör man det rätt så går det ofta enkelt och snabbt att ta sig igenom.

Som jag nämnt tidigare är det mycket viktigt att man har de papper som krävs när man åker, och att små, enkla stavfel eller felaktigt ikryssade rutor i blanketter kan ställa till det ordentligt. Det är dock ingenting jämfört med att skämta om eller ens nämna terrorism, al-Qaida, vapen, bomber eller liknande. Den som gör det, oavsett ålder eller position, kommer garanterat aldrig med på planet. Så håll tungan rätt i mun.

Men tar man de här sakerna seriöst, så går det hur bra som helst. De som jobbar på flygplatserna gör bara sitt jobb, och de är glada om man låter dem göra det.

För svenska medborgare gäller det s.k. visa waiver-programmet vid inresa till USA, vilket betyder att man i de flesta fall inte behöver visum för turist- eller affärsresor på kortare tid än 90 dagar. En ansökan behöver dock göras på internet via ESTA-systemet senast 72 timmar före avresa. Under en övergångsperiod får man dock fortfarande fylla i en grön s.k. I-94W-blankett , som var föregångaren till den ansökan man idag gör via internet. Blanketten brukar delas ut vid incheckningen, alternativt på flyget, och den ska lämnas in i samband med passkontrollen i USA. Var observant på att den gröna biten som häftas fast i passet verkligen finns kvar vid hemresan. Ett bra tips är att ha namn och adress till hotellet lätt-tillgängligt, och inte på en lapp i det incheckade bagaget.


De flesta flygbolag (om inte alla) har numera så att man kan göra sin incheckning via internet, och den går normalt att göra från dagen före avresa. Om man flyger med SAS kan man samtidigt också boka sin sittplats ombord (Continental låter en göra det vid bokningen av biljetten).

Utöver det kan man skriva ut boardingkortet via flygbolagets hemsida, alternativt i en självbetjäningsautomat på flygplatsen. De som reser med enbart handbagage kan tjäna lite tid genom att skriva ut det hemma och gå direkt till säkerhetskontrollen, men jag antar att det nog är rätt få som reser så lätt.

Mer information om vad som gäller finns på resp. flygbolags hemsida samt i bokningsbekräftelsen som man får skickad till sin e-postadress. Där står mer om när återresan senast måste bekräftas och de tider som gäller för när man senast ska vara klar med den manuella incheckningen samt befinna sig vid gaten. 90 resp. 40 minuter är det som gäller för den som reser med SAS eller Continental, men det rekommenderas att man ändå är där i god tid.


Den som åker i ekonomiklass till USA med SAS eller Continental kan checka in två väskor som vardera väger maximalt 23 kg. Summan av de enskilda väskornas mått (bredd+höjd+djup) får maximalt vara 158 cm hos SAS och 157 cm hos Continental. Överskrids dessa, så får man betala för övervikt.

En väska får även tas med på planet som handbagage, och det maximala längdmåttet för den är 115 cm. Maxvikten är 8kg på SAS och 18kg på Continental. Utöver denna får man ta med sig en mindre väska, typ handväska, datorväska, kameraväska eller liknande.

För dyrare biljetter är viktgränsen 32 kg för det incheckade bagaget, plus att man kan ta med sig ytterligare en väska som handbagage. Mer information om olika flygbolag finns i senare inlägg.

Bra att veta är att väskor som checkas in enbart ska låsas med TSA-godkända lås, dvs. lås som flygplatspersonalen kan öppna med huvudnyckel. En lapp som förklarar varför den har öppnats läggs då även inuti väskan. Två fabrikat är godkända, Safe Skies och Travel Sentry, och finns någon av deras röda logotyper på låset, så är det ok att använda. Dessa lås har en grön plupp som ändrar färg till röd om någon öppnar den med nyckel, och på så sätt ser man om väskan har kontrollerats mer noggrant.

Om man använder ett vanligt hänglås eller om man låser en äldre resväska med det inbyggda kodlåset, så kan det mycket väl komma att brytas upp. Och man blir utan ersättning för de skador som uppkommer.


Efter att man har checkat in sitt bagage går man vidare till säkerhetskontrollen, där man själv och sitt handbagage röntgas och kontrolleras. De letar (såklart) först och och främst efter farliga ämnen och olika former av vapen, men även en mängd andra saker är förbjudna att tas med på planet eller in i andra länder.

Förteckningar över vad som är förbjudet ombord finns här, här och här. Mer om vad som gäller för vätskor i ens handbagage går att läsa om här och här.

Säkerhetskontrollen brukar kunna ta lite tid, men ofta beror det på att ett fåtal personer tar lång tid på sig. De tar inte av sig ytterkläder, skor, skärp och andra saker som kan innehålla metall förrän de är framme och metalldetektorerna ger utslag, och på sätt sinkas allting ned ordentligt. Så gör det enkelt för dig själv och för personalen som jobbar där genom att vara lite förutseende; då borde det hela inte ta mycket mer än någon minut. Se också till att väskan som tas med som handbagage är packad på ett bra sätt. Mer om detta går att läsa om här och här.


Efter säkerhetskontrollen kommer man in i den sterila zonen, och där kan man gå omkring bland restauranger och taxfreebutiker tills det är dags att gå ombord planet. Det är inte så mycket att skriva om, mer än att det kan vara ett bra tillfälle för den som snusar att köpa på sig ett par dosor innan man landar i USA.