Klicka här för större karta

Filips New York

Den här sidan var till en början inte mycket mer än en länksamling för mig själv, mest för att jag enkelt skulle kunna komma åt mina länkar om New York när det var dags att reka inför nästa resa. Med tiden har det blivit en hel del material, och jag hoppas att sidan kan stå ut lite bland alla andra sidor om New York.

Det jag skriver om utgår såklart mycket från mig själv, mina egna intressen och de saker som jag själv tycker kan vara bra att känna till innan man åker iväg. Men i stort är det ändå ofta rätt generella saker som allmän info om New Yorks olika områden, tips om resa och boende, sevärdheter, shopping samt uteliv och nöjen.

Och visst, meningen med sidan i stort är att få folk att åka till New York. Men jag hoppas att den som läser den ser att det finns så mycket mer till staden än de vanliga måstena man brukar ha som turist. Det finns mer av Manhattan än det man läser i resebilagorna, och mer av New York än enbart Manhattan. Brooklyn har blivit mer och mer populärt, men även the Bronx, Queens och Staten Island har ställen som är väl värda ett besök.

Och även om sidan ligger på Blogger, så är den inte mycket till blogg. Innehållet är rätt statiskt, och det blir i stort sett inga större förändringar eller nya inlägg efter att jag känner att sidan duger. Men jag antar att det ändå blir en del arbete med att korrigera brutna länkar och hålla sidan uppdaterad, så jag tittar nog till den rätt regelbundet.

Men det mesta av jobbet får ni dock göra själva. Många av de sidor som jag länkar till går att utforska i timtal, och ofta finns det bra saker på deras undersidor som jag inte har nämnt. Och att bara googla något obskyrt märke, ställe eller liknande som jag skrivit om brukar också leda till nya sidor att upptäcka. Lägg också ner lite jobb hemma för att slippa fundera över onödiga saker där borta. Jag menar inte att man ska schemalägga allt, men att känna till hur tunnelbanan fungerar, var man kan hitta offentliga toaletter och liknande saker kan vara sköna att inte behöva lista ut när man väl är där.

Sidans struktur är rätt intuitiv, och jag har försökt göra den så enkel och ren som möjligt. Antalet inlägg på en och samma sida kan dock slöa ner sidan en aning, särskilt när det finns så många bilder och länkar. Men i och med att sidan i stort sett saknar animationer och liknande saker ska det inte vara något problem, tycker jag.

Överst i mitten av sidan finns en finns en fastklistrad google-karta över New York, och klickar man på överskriften till vilket inlägg som helst, så ligger kartan kvar över just det inlägget. Använd sökfältet och sök efter namn på affärer, adresser och liknande, så dyker resultaten upp på kartan.

Många ämnen går dock in i varandra, och om det fattas något i ett inlägg står det antagligen förklarat under ett annat. Sen finns det säkert andra saker som också repeteras. Så är det. Men hittar ni några motsägelser eller andra felaktigheter så är det bara att skicka iväg ett mejl.

Ett tips är också att testa Firefox som webläsare. Personligen tycker jag den är bättre och mer användarvänlig än Internet Explorer, och den senare tror jag att de flesta använder av ren vana. Och om du bara klickar på en bråkdel av de länkar som finns på den här sidan så är de minuterna den tar att installera väl värda.

Download: Fast, Fun, Awesome